Invitert 6
Om kunstneren
Johanne Hestvold, født i 1988 i Norge, tok i 2013 en bachelorgrad i kunst ved Kunst- og Designhøgskulen i Bergen. Hun har også studert ved Kunstakademiet i Malmö (2017) og Kunstakademiet i Helsinki (2012). Hestvold har hatt separatutstillingen ved blant andre Kunstnerforbundet og Galleri Golsa i Oslo og Tag Team Studio i Bergen. Arbeidene hennes har vært inkluderte i gruppeutstillinger ved blant annet Nasjonalmuseet og Astrup Fearnley Museet i Oslo, Radius i Delft og Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand. I 2020 mottok hun Kunstnerprisen Sparebankstiftelsen Sør. Arbeidene hennes er innkjøpte av Astrup Fearnley Museet, Drammen Kunstmuseum og AKO Stiftelsen.
Alexandra Hunts, født i 1990 i Ukraina, tok i 2012 bachelorgrad i kunst ved Det Kongelige Kunstakademi i Haag, og i 2018 tok hun bachelorgrad ved Kunstakademiet i Malmö. Arbeidene hennes har vært utstilte ved blant andre CODA i Appeldoorn og KUNSTEN i Aalborg. Hunts har deltatt i arbeidsopphold og samarbeid med blant andre Kunsten Museum for Samtidskunst i Aalborg, FABRIKKEN og Art Hub Copenhagen. Arbeidene hennes er innlemmet i både private og offentlige samlingen, som den statlige samlingen i Nederland, LAM Lisse Museum i Nederland, Norton Museum of Art og Rudin De Woody-samlingen i USA. Hunts har vært nominert til flere priser, blant andre FOAM Talent pris, Rudin-prisen ved Norton Museum of Art og ING New Talent Award. Høsten 2023 begynner Hunts på et to-årig arbeidsopphold ved Rijksakademie i Amsterdam.
Andreas Tegnander, født i 1995 i Norge, tok i 2019 bachelorgrad i Sono og Media Kommunikasjon ved Sonic Højskole i Danmark. Han er tidligere forsker ved Studioo for Electro-Instrumental Music (STEIM) i Amsterdam og del av kunstnerkollektivet ‘The Other Abilities’ i Amsterdam. Han har stilt ut soniske skulpturer, nye media kunstverk og installasjoner ved blant andre Base Milano, Van Abbemuseum i Einthoven, CODA i Appeldoorn og Het Hem Kunsthal i Zaandam. I samarbeid med koreografen Justin de Jager har han komponert musikk for danseteater som Korzo Teater i Haag, DOX Teater i Utrecht og Scapino Ballet i Rotterdam.
Utstillingen Invitert (6): Grainy showers Coarse base markerte årets Invitert-utstilling, et konsept kuratert av daglig leder på KRAFT, Kirsti van Hoegee. Konseptet baserer seg på at KRAFT inviterer en kunstner bosatt i Norge til å invitere en kunstner bosatt i utlandet for å sammen lage en utstilling. I denne utgaven ble konseptet trukket enda et steg lengre, hvor en tredje kunstner ble invitert av de to foregående. KRAFT inviterte Johanne Hestvold, som inviterte med seg den ukrainske, nederlandsbaserte kunstneren Alexandra Hunts, hvorpå de inviterte den norske, nederlandsbaserte lydkunstneren Andreas Tegnander. Utstillingen bestod av to store skulpturer laget i sveiset stål, seks kubikk med sand, samt en spesialdesignet, skulpturell høytaler som spilte av en lydkomposisjon. De store, metalliske skulpturene stod på hjul, og kunne minne om mobile scene-elementer. Publikum kunne gå opp på trapper integrerte i skulpturene, som ledet opp til en liten plattform fylt med sand, med trakter integrerte i plattformen. Under utstillingsperioden ble disse skulpturene flyttet rundt i rommet, i en egen koreografi. Når publikum tråkket oppe på plattformene ble sand presset gjennom traktene og ned på gulvet, som medførte at det ble dannet hauger og spor av sand. Etterhvert som skulpturene ble flyttet, ble utstillingsrommet mer og mer fylt med sand og spor etter publikumsaktiviteten.
Inne i ROM 2 var den resterende mengden sand samlet i et slags deponi, som publikum også hadde tilgang til, og hvor de ansatte hentet sand for å etterfylle på skulpturene etterhvert. Ved inngangspartiet stod en skulpturell høytaler, hvor de estetiske elementene speilet trakteformene på stålskulpturene. Fra høytaleren spiltes en komposisjon i loop, som var basert på tilsendt informasjon over lokale værforhold i Bergen de siste 100 årene (generøst delt av Clemens Spenberger, forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning i Bergen), og hvordan en forespeiler seg været 100 år frem i tid basert på denne dataen. I lydverket var det satt lyder som minte om fukt og regn til de kaldere periodene, og lyd av rennende sand til de varme.
Seks bilder fra utstillingen
Bilde 1:

Bildet er tatt fra innsiden av ROM 1, og viser de to stålskulpturene som står helt til venstre og helt til høyre i bildet. I midten av rommet og under skulpturene kan en se hauger av sand. I bakgrunnen av bildet kan en se en hvit søyle i midten, samt en stor, blå dør på vidt gap til høyre bak skulpturen. Dette er del av rommets arkitektur.
Stålskulpturene er bygget som reisverk, og kan minne om stenderverk i hus. Lengden strekker seg fra hjulene de står på gulvet på, til de såvidt har klaring fra taket. Plattformene er plassert omtrent litt over en meter fra gulvet, med en stige intergrert og sveiset fast i skulpturene. Bildet er tatt tidlig i utstillingsperioden, hvor det såvidt har begynt å danne seg hauger i sand. Dette kan sees under begge skulpturene i bildet, samt på gulvet fra midten og mot høyre i bildeflaten.
Bilde 2:

Bildet er tatt fra innganspartiet i ROM 2, vendt innover mot rommet med et litt skrånende perspektiv i retning venstre. Den øverste halvdelen av bildet viser arkitekturen i rommet, som er preget av at det er et forhenværende bankhvelv, med mørke vegger i metall, og synlige kobberrør som følger listene innerst. Nedre halvdel av bildet viser et utsnitt av en stor haug med lys sand, hvor man kan se fotspor etter publikum.
Bilde 3:

Bildet er tatt fra innsiden av ROM 2, fra et frontalt perspektiv som ser litt nedover. Øverste halvdel viser ROM 2s indre arkitektur, i form av mørke metallvegger og lister. I midten av bildet kan en se tre rektangulære former som lyser, dette er arbeidslamper montert på rekke. Lengst til høyre ser man inngangsdøren, som har en blålig tone, og til dels er utført i sprinkler. Nederste halvdel av bildet viser en stor haug med lys sand, som går fra et toppunkt langs veggen, og skråner gradvis ned mot gulvet. I sanden kan man se spor av at mennesker har gått der, og at ansatte har hentet ut bøtter med sand fra haugen.
Bilde 4:

Bildet er et nærbilde som fra en av plattformene til stålskulpturene, og viser sand og en av de metalliske traktene innlemmet i plattformen. Sanden utgjør de lyse feltene i bildet, mens trakten er plassert litt til høyre fra midten, nede i bildeflaten og ser ut som et mørkt hull. En kan se strukturen i stålet og nyanser av grått i trakten.
Bilde 5:

Bildet er tatt fra innsiden av ROM 1, og viser den skulpturelle høyttaleren fra et frontalperspektiv. Høyttaleren står plassert i midten av bildet, og er laget i to deler, hvor den øverste delen er montert fra taket og går nedover, den andre fra gulvet og oppover. Hver del består av stål og treverk, hvor det er tre tynne, sorte stenger av stål som holder objekter av tre fast. Det er tre objekter av tre, som består av en sylinderformet base, med trakter fest på den ene enden. Det nederste tre objektet er det største, og er montert slik at det svever litt ovenfor gulvet. Dette objektet har to trakter festet på oversiden, som vender opp mot taket. Litt ovenfor ser man en mindre sylinder, denne har én trakt som vender mot taket. Det tredje objektet i tre er montert fast i stengene fra taket og er likt objekt to i størrelse. Denne har en trakt som vender ned mot gulvet. Objektene møtes ikke fysisk, men sender lydbølger som går både horisontalt og vertikalt fra høyttalerne. Bakerst i bildet sees den hvite veggen i ROM 1, med to vinduer ytterst til venstre og høyre i bildeflaten. Det kommer sterkt, hvitt dagslys inn disse vinduene. I framgrunnen av bildeflaten ser man hauger av sand, og helt til høyre kan man skimte en av stigene til den ene stålskulpturen.
Bilde 6:

Bildet er tatt fra innsiden av ROM 1, og innover rommet. Bildet er tatt ganske lavt i rommet fra undersiden av en av stålskulpturene, i et sentralperspektiv. Lengst bak i bildeflaten ser en rommets hvite vegger, og to vinduer hvor det strømmer inn hvitt lys fra utsiden. Midt mellom disse vinduene bak ser man høyttaleren, beskrevet i forrige bilde. I mellomgrunnen av bildeflaten kan man se den ene stålskulpturen lengst til høyre, med sandhauger som går fra midten av rommet mot høyre. Lengst fremme i bildet ser man sandhauger i ulik høyde, og deler av stålskulpturens mørke underside. Fra midtre halvdel mot venstre ser en linjer som dannes av stålskulpturens struktur, og fire av hjulene denne står på.