Irene Nordli og Jenny Mäki
Om kunstneren
Irene Nordli (født i 1967, Norge) ble uteksaminert fra Kunsthøgskulen i Bergen i 1995 og var professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Institutt for kunst og håndverk frem til 2019. Hun har stilt ut blant annet ved Kunsthall Grenland i Porsgrunn, Format, Lillehammer kunstmuseum og Akershus kunstsenter. I 2024 deltok hun på Officine Saffi Award 5 i Milano, Italia. Nordli har gjennomført mange ulike Kunst i offentlig rom-prosjekter som Don’t be a Stranger for Asker Kulturhus og Månelyst for Halden fengsel. Arbeidene hennes er kjøpt inn av blant annet Sørlandets Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, KODE, Lillehammer Kunstmuseum og Drammen museum.
Jenny Mäki (født i 1976, Sverige) er arkitekt med hovedvirke i Skandinavia. Hun ble uteksaminert ved Chalmers i Gøtebord i 2005 og TU Delft i Nederland. Hun er ofte invitert som gjestekritiker og foreleser ved Sveriges og Norges arkitekturinstitusjoner og blant annet vært ansatt på Chalmers, NTNU, AHO, NMBU og KORO. Mäki har en rekke premierte arkitekturkonkurranser i ryggen, blant annet førsteplass ved Skövde Nye Krematorium SE i 2021, Honourable mention ved Wetland museum Mia Fetsund NO i 2020, CA-runner-up ved Creating a biodiversity corridor i Montreal i 2018, 2nd place open competition ved Parc des Quatre Riviéres Quebec CA i 2017, European 11 Norway Honourable mention og European 10 Norway Runner-up.
Fem bilder fra utstillingen
Bilde 1
Bildet er tatt i et litt skrånende perspektiv fra innsiden av ROM 1 langs den lengste veggen. Det hvite i bildeflaten er henholdsvis gulvet og veggene, og nederst i høyre hjørne ser man de sorte flisene i gulvet.
I bildeflaten ser man flere sorte, tynne, rektangulære former som henger fra taket litt over gulvet, som gir inntrykk av at de svever. Dette er den plantede skogen, der de rektangulære formene består av granplanker som er koblet sammen og behandlet i yakisugi teknikk. I bildet kommer det ikke så tydelig frem grunnet vinkelen det er tatt i, men de henger på rekke og rad i et rutenett-system. På de midterste plankene som er lengst fremme i bildeflaten kan man skimte overflateteksturen, som kan minne om krokodille eller reptilskinn. Litt til venstre på gulvet er det en langstrakt, smal keramisk skulptur. Denne fremstår som en organisk søyle, der den bukter og buer seg inn og ut av seg selv. Fargen er i et spekter av grønne toner, der den gradvis lysner litt mot toppen, der den også ender med å bue seg ut i en åpning. Den måler omtrent en tredjedels høyde av plankene den står blant, og kan minne om en utenomjordisk livsform, en plantevekst eller et dyr det har oppstått noe merkelig genmanipulering med.
Bilde 2
Bildet er tatt i frontalt perspektiv, og er et nærbilde av Yakisugi-behandlede planker. De hvite feltene i bildet er veggen bak, og de sorte plankene fremstår i tre sorte felt. Det er smalest og mest utydelig lengst til venstre, så blir det gradvis større og mer tydelig mot høyre. Helt til høyre ser man skøytene som går i festet mellom plankene, i form av smale linjer og gliper. Her ser man også teksturen som oppstår når treverk blir behandlet med yakisugi-teknikken, og hvordan flammene forkuller og gjør linjer og kroker i treverket mer fremtredende. Overflaten kan tidvis fremstå så sort at det neste slår over i en metallisk glans, og teksturen kan minne om reptilskinn.
Bilde 3
Bildet er tatt fra innsiden av ROM 1 i et litt skrånende perspektiv ovenfra og ned. Det er et detaljbildet som viser en av de keramiske skulpturene til Nordli tett på.
Skulpturen er overordnet formet litt som en kuppel og består av leire som er både håndbygd og støpt. Også her er det mange organiske former som bukter seg inn og ut av hverandre i bulende formasjoner, og glasuren er grønnlige, brunlige og hvite i et sammensmeltet uttrykk. Når man først møter på skulpturen tar det litt tid før man ser det, men om man gir det nok tid vil man oppdage at skulpturen består av veldig mange ansikter som kan minne om porselensdukker i størrelse og uttrykk, som dukker opp gjennomgående i ulike vinkler.
Bildet viser ikke skulpturen i sin helhet, og det kommer derfor ikke frem at den er lukket i toppen.
Bilde 4
Bildet er tatt i et frontalt perspektiv fra innsiden av ROM 1 og viser to av Nordlis keramiske skulpturer samt et utsnitt fra en av plankeinstallasjonene som henger fra taket.
Det hvite i bildeflaten er veggene i rommet, og det sorte i nederste halvdel av bildet er de sorte flisene i gulvet. Sentrert midt i bildet er det to forskjellige skulpturer, begge håndbygget i leire. Vinkelen bildet er tatt i gjør det litt vanskelig å separere de to skulpturene fra hverandre, men den bakerste hviler ovenpå en sort blokk mens den andre fremst i bildet står direkte plassert på gulvet. Fargene i begge skulpturene er i blanda hvite og rosa nyanser, som kan minne litt om rått kjøtt. De organiske formene forsterker det litt kjøtt- eller kroppslige uttrykket, noe som gjør at man kan få assosiasjoner til dyreriket.
Bilde 5
Bildet er tatt innover mot utstillingen i ROM 1, fra inngangspartiet til ROM 2. Her ser man det meste av treverket og de keramiske skulpturene som utgjør utstillingen. I bildeflaten er det mye som foregår, hvor blant annet de mest intense hvite flatene kommer fra dagslyset som flommer inn fra vinduene, omtrent litt til høyre fra midten. Veggene i rommet er også hvite og gulvets sorte fliser strekker seg horisontalt fra midten og nedover, med innslag av gjenskinn fra lyset. Hengende fra taket ser man de sorte tre-installasjonene. De homogene plankene som sikter til plantet skog er lengst til høyre, mens det er en klynge på tre planker som er litt ulike i lengde i midten, og fem stykker som henger løst til venstre. Disse installasjonene sikter til naturlig skog. Aller lengst til høyre i bildeflaten kan man se søylen i rommet, som for anledning er omgjort ved organisk maling i en gulbrun tone, som gjør at den minner om en trestamme. På søylen fins små, keramiske skulpturer som kan minne om kjuker eller sopp. Like til venstre for søylen lener det seg et annet keramisk verk som er langstrakt og tynt, i hvite og gule farger. Detaljene er vi for langt unna til å se, men formene og linjene gjør det klart at vi har med et organisk verk å gjøre, som sender tankene til vekster i skogen. Ellers i bildeflaten skimter man tre andre av Nordlis keramiske arbeider, der to er til venstre i flaten og det andre delvis skjult bak en planke til høyre. Alle disse verkene er nærmere beskrevet under de tidligere bildene.