Kaja Solgaard Dahl
Om kunstneren
Kaja Solgaard Dahl (født 1984, Norge) tok i 2015 mastergrad i Advanced Studies - Design for luxury and craftmanship ved École cantonale d’art de Lausanne i Sveits. Hun har stilt ut blant annet ved QB Galleri, Format, Atelie, Galleri Sorgenfri og Victoria & Albert Museum. Invitasjonen til å delta på Symposium 2019 førte til hennes hittil største arbeid i stein, Garden, på cirka 10 tonn larvikitt. Arbeidene hennes i tverrsnittet mellom kunst, design og håndverk førte til at hun i 2024 var foredragsholder under konferansen Academy of Play i Goa, Indias største designkonferanse.
Utstillingen Berørt berg bestod av seks kunstverk satt sammen av ulike norske bergarter. Alle var personlig samlet inn av Solgaard Dahl, fra Finnmark i nord til Bærum i sør. Noen av dem var funnet løst i naturen, andre var rester fra menneskelig aktivitet slik som gruvedrift. De ulike bergartene var bearbeidet av Solgaard Dahl i form av sliping, polering, rissing og noen hadde mindre overflater dekket av sølv. Noen av verkene har også elementer av støpt sølv i seg i form av kuler eller støtteben. Dette er rester fra moren til kunstnerens smykkeproduksjon. I utstillingen stod de enkelte bergartenes egenart i sentrum, og overflater, tekstur, konglomerat fikk komme tydelig til sin rett, i samspill med sporene laget av kunstneren. Tematisk kretset det rundt samspillet mellom menneske og natur, det var heller ikke gått til noe innkjøp av nye elementer eller ting underveis i produksjonen. I noen av verkene var de ulike bergartene satt sammen til større skulpturer, ved å være plassert oppå hverandre med skjulte stålstenger inni som holdt dem sammen. Alle verkene med unntak av ett plassert i nisjen i ROM 2 stod plassert oppå bord laget av hvitmalte plater og enkle rammeverk av aluminium. Platene var kuttet i kvadrater, rektangler og i ett tilfelle sirkel. Målene var på litt mindre enn én meter i alle retninger.
Fem bilder fra utstillingen
Bilde 1
Bildet er tatt litt ovenfra og nedover, inn mot ROM 2 fra inngangspartiet. Det meste i billedflaten er ganske mørkt, dette er fordi rommets vegger og gulv er flislagt i sort, med sorte metallvegger. Omtrent midt i billedflaten er det kunstverk plassert på tre kvadratiske bordstrukturer i ulik høyde ved siden av hverandre. Bena på bordene er tynne, svarte linjer, mens bordflatene er malt i hvitt.
Det fremste verket står på det høyeste bordet, lengst til høyre av i bildeflaten. Her er det ett kunstverk på bordet, som består av to ulike bergarter montert sammen. Nederst er det en liggende, grå bergart, med ru sider og glatt, litt konveks topp. Vil anslå at det måler rundt 50 x 60 cm, det fremstår nesten kvadratisk i bildet. Ovenpå er det plassert et stykke rombeporfyr, en bergart Solgaard Dahl har funnet i Bærum. Den har en utforming som kan minne om en diamantform, eller rektangel hvor det ene hjørnet treffer bunnen av den andre bergarten og skråner opp. På et vis kan det kanskje minne om en stilisert flamme. Flere av sidene på rombeporfyren er røff og ru, og ser ut som steinen er slitt eller falt rett ut av en større bergvegg. Mot oss som betrakter er det en mye glattere overflate, som gir litt gjenskinn og man kan såvidt skimte et konglomerat i overflaten av geometriske ovaler i ulike nyanser jordbrunt og oransje. Det kommer ikke frem i bildet, men langs verkets venstre kant er det innlemmet flere perler av sølv, som følger kanten.
Bak dette verket er det lavere bord, med et kunstverk som består av fire mindre deler. De er alle laget av larvikitt, og er mørke og glitrende, nesten blåaktig i riktig lys. I bildet er de for langt unna til at en kan se dem detaljert, men de er bearbeidet av Solgaard Dahl ved sliping og polering, inspirert av diamantformen. De er nokså like i størrelse, rundt tjue gange ti centimeter i en nesten oval form. De er plassert på hvert sitt hjørne av bordet.
Lengst til bak til venstre i bildet er et bord i høyde mellom de to tidligere beskrevet. Oppå bordet står det plassert to kunstverk, på hver sin ende. Til høyre er det største, som består av to ulike bergarter satt sammen. Øverst er det et skiferflak fra Alta, som er nesten rustrødt i fargen. Det ser ut som en knekt plate, med litt rue kanter, i et mellomstadie mellom rundt og firkantet, som er plassert på høykant i en mer massiv bergart som holder det fast. Den nederste bergarten som fungerer som en type sokkel for skiferflaket kan minne om en tann som står på hodet, med røttene opp. Det er disse «røttene» som holder skiferen fast. Fargen er mørk gråskimrende med innslag av rustrød, og det kan se ut som det er dremlet inn tre horisontale striper med mellomrom, som følger kanten på bergarten. Dette etterlater et inntrykk av form litt tilsvarende til om man skulle puttet tre gummistrikker rundt en svamp; det buler ut der strikken ikke holder formen inne. Størrelsen på verket er rundt 50 centimeter i høyden, og 30 i bredden.
Til venstre på bordplaten står et annet, litt mindre verk som også består av to bergarter koblet sammen. Her er bergarten på begge formene larvikitt, som gjør at den har en ganske mørk gråtone. Det er en litt mindre del med en form som kan se ut som en hodepute med avtrykk fra et hode i midten, slik at den buler litt ned. Den større larvikittdelen fungerer som en pidestall for den mindre, og er som et rektangel stilt på høykant, som utvider seg litt mot toppen. Det kommer ikke frem i bildet, men det ene nederste hjørnet på verket blir støttet opp med et lite ben av støpt sølv.
Bilde 2
Bildet er et nærbilde av de to siste kunstverkene beskrevet under forrige bilde. Det er mye sort i flaten, som er veggen bak. I framgrunnen ser man den hvite bordplaten, hvor også skygger av kunstverkene faller. Til venstre ser man i dette bildet tydeligere spor av Solgaard Dahls dremling og bearbeiding av bergarten, der det er noen hakk eller «søkk» langs kantene av verket. Delen som ligger øverst mister i dette bildet litt inntrykket av å være en pute, og ser fra denne avstanden kanskje mer ut som en liggende appelsin- eller eplebåt i utformingen. I verket til høyre kommer skiferen sin tekstur tydeligere frem også, og man ser at overflaten er dekket av en rekke linjer som er nokså overflatiske. Det kan minne om bark på et gammelt tre i uttrykket.
Bilde 3
Bildet er et nærbilde av et kunstverk plassert oppå et sirkulært bord malt hvitt. Kunstverket står litt til høyre for senter av bildet, og det meste av billedflaten er mørk, noe som er veggene i rommet. Kunstverket er smalt og høyreist, og består av to ulike deler Fauskemarmor, som har opplevd ulike geologiske prosesser og derfor har ulik farge. Hoveddelen av verket er den lange, smale delen som er en ytterkant kappet av en gravstein. Det har derfor en helt glatt, polert flate som vender litt skråstilt mot oss som betraktere, mens de resterende tre sidene er mye røffere og mer rue. Det er et vakkert fargespill i det, som går i rosa- og oransjetonede linjer loddrett, med en grå-hvit linje midt i. Cirka en tredel fra toppen kommer den andre bergarten, som skjærer gjennom den første sin akse vannrett. Dette er som nevnt også fauskemarmor, men har mer de klassiske grå- og hvittonene man ofte forbinder med marmor. Denne delen har Solgaard Dahl aktivt kuttet inn i, og er utformet som en sirkel med innkapp som kan minne om et tannhjul.
Bilde 4
Bildet er et nærbilde tatt av kunstverket med rombeporfyr, beskrevet under det første bildet. Her ser man tydeligere bergartenes tekstur og utforming, og de innlemmede sølvkulene som følger verkets ene, diagonale kant er også tydelig her. Mye av bildeflaten er rommets sorte vegger, og verket står plassert oppå en hvit, kvadratisk bordplate.
Rombeporfyren er litt skråstilt, med en blankpolert side vendt ut mot bildet. Her kan en se konglomeratet, eller flekkene, av ulike farger som porfyren er bygd opp av. Hovedflaten har en varm rustbrun farge med flekker i lyse gultoner. Den er stilt ovenpå en del fauskemarmor, hvor en på toppen kan skimte streker Solgaard Dahl har risset inn.
Bilde 5
Bildet er et nærbilde tatt i et litt skrånende perspektiv ovenfra og ned, mot et kunstverk plassert i nisjen av ROM 2. Mye av bildeflaten er mørkt, i ulike nyanser grå. Dette er veggene i rommet. Inne i nisjen er det plassert en hvitmalt treplate, og oppå denne står et kunstverk som består av tre bergarter festet loddrett sammen, som perler på en snor. I bunnen er det en matt, grålig bergart utformet i det som minner om en organisk trapesform. Ovenpå denne hviler en mer rund form, hvor bergarten er mørkegrå med et innslag av hvitt omtrent midt i. Øverst troner en rødlig bergart som har form som et rektangel på høykant, som smalner litt inn på toppen.