Hopp til hovedinnhold

Tore Magne Gundersen

Om kunstneren

Tore Magne Gundersen (født 1957, Norge) ble uteksaminert ved Kunsthøgskolen i Oslo i 1990. Han har stilt ut ved blant annet Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal, Kunstnerforbundet i Oslo og Agder Kunstsenter. Gundersen har deltatt på blant annet Høstutstillingen, biennalen Contextile i Portugal og Tendenser på Galleri F15. Arbeidene hans er kjøpt inn av blant andre Nasjonalmuseet, Kunstsilo og KODE.

Fire bilder fra utstillingen

Bilde 1

Bildet er tatt i et fugleperspektiv fra innsiden av ROM 1, og viser et utsnitt av fugleskulptur-flokken.

Alt i billedflaten er i sort og hvitt, hvor de sorte flisene i gulvet ligger i et rutenettsystem gjennom hele flaten. Som en diagonal strek fra nederste venstre hjørnet og til det øverste høyre, kan man se et mangfold av fugleskulpturer som ligger tett i tett. De er på samme størrelse, omtrent som en bydue, og har en grunnfarge av hvitt. Det intenst hvite skinner gjennom, der de alle har ulike markeringer i sort, noen ganger i geometriske mønstre, andre ganger mer figurative. Hver og en av skulpturene har en distinkt og unik egenart, men samtidig er det tydelig at de tilhører samme serie.

Bilde 2

Bildet er et nærbilde fra fugleflokken beskrevet under forrige bilde.

Her kommer de ulike skulpturenes individuelle forskjeller tydeligere frem, der man kommer tettere på både den skulpturelle utformingen, men også hvordan de er ulikt bearbeidet med sorte markeringer.

Bilde 3

Bildet er tatt i et frontalt perspektiv mot den lengste veggen i ROM1, der en kan skimte inngangsdøren helt til venstre i bildet. Nederst ser en de hvite flisene på gulvet, og ovenfor henger to store, tekstile kunstverk, på omtrent samme størrelse. Begge verkene har en eggehvit bakgrunn, der ulike former som utgjør motivet er festet på.

I verket til venstre er det hovedsakelig tre loddrette former plassert på rekke og rad, som strekker seg fra bunnen nesten til toppen av verket. De tre formene er for det meste satt sammen av strikkede former, i farger av hvitt, sort, blått, rødt og rosa. Det er flere vertikale striper på alle sammen, som gjør at formene overordnet minner om barken på bjørketrær. Det er festet flere andre former ovenpå og under de tre hovedformene, noen er figurative og kan minne om silhuetter av fugler, andre er langt mer abstrakte og åpne for tolking.

I verket til høyre er det primært to dominante hovedformer, også disse loddrette, men mer formet som vaser eller urner enn trær. Formen til venstre er for det meste svart, med innslag av hvitt og lyseblått, også her preget av vannrette linjer. Omtrent midt i denne formen er det festet et svart rektangel av filt, med to mer figurative skikkelser. Disse er henholdsvis rød og hvit, der den hvite formen kan minne om et menneske med en rød livsform (kanskje en parasitt eller igle) festet på ryggen. Den andre hovedformen til høyre i verket er større enn den til venstre, og hovedsakelig rød og sort, med små innslag av hvite og rosa linjer. Det kan skimtes et fuglehode som titter frem bak formen helt øverst til venstre. På hver sin side av formen er det festet to hvite, ovale former på høykant som hver inneholder tre mindre sorte former. De sorte formene er plassert etter hverandre i loddrett linje og kan minne om foster, spermceller eller balaklavaer. 

Bilde 4

Bildet er tatt i et frontalt perspektiv, og viser et av de mindre tekstile kunstverkene festet til vegg. Verket er sentrert i midten, mens resten av billedflaten viser den hvite veggen verket henger på.

Kunstverket er laget av ulike tekstiler montert på en papp-plate, og fremstiller et liggende hode. Det måler rundt en meter i lengde og en halv meter i høyde på nesetippen, som er i midten øverst av verket. Det er brukt forskjellige tekstiler og teknikker i verket, der det meste er filt, strikk og tyll med tydelige sømmer i sort. Fargene er sort, rødt, hvitt, rosa, gult og blått. Det gule feltet til venstre i verket kan indikere hår, og det er en hvit trekant som kan minne om et øye. Nederst i midten er det en liten hvit form som minner om et lite øre. Omtrent i midten av verket er det enda et hode, dette i hvitt med sorte sømmer, som er figurativt mer enkelt i utformingen.