Kari Dyrdal
Kari Dyrdal viser tre nye veggtepper under tittelen Walls Still Standing i Galleriet.
Dyrdal jobber i sine verk med å hente fram og rekonstruere flater, som vitner om en interesse for arbeidet med fremstilling og konstruksjon, verdier og estetiske egenskaper. Hun jobber i flere tilfeller stedsspesifikt, og det er også utgangspunktet for de nye arbeidene hun viser i utstillingen. Fotografier av de slipte steinene i inngangspartiet til KRAFT er videre bearbeidet og transformert fra bilder til tekstile flater hvor mønster og repetisjoner, farge og materiale er vesentlige faktorer i prosessen og det endelige uttrykket. Innholdsmessig plasserer arbeidene seg mellom representasjon og abstraksjon, virkelighet og illusjon der tema og idé utforskes gjennom konstruksjonen både visuelt og faktisk i veven. Tittelen samler arbeidene både som en historisk referanse til byggets historie som Norges Banks lokaler, den kunstneriske prosessen og eget kunstnerskap.
Kari Dyrdal er en av Norges fremste tekstilkunstnere og arbeider med store billedtepper i en historisk tradisjon. Arbeidene tar utgangspunkt i tradisjonell kunnskap, men allerede i 2001 startet Dyrdal å bruke digitale verktøy i sin produksjon. Innen det digitale tekstilfaget ansees hun som en avantgardist i norsk sammenheng.
Kari Dyrdal har mottatt Hordaland kunstsenters produksjonsstipend fra Bildende Kunstneres Hjelpefond til utstillingen.
Dyrdal er utdannet ved Bergens Kunsthåndverkskole, tekstil, 1974 – 77, og tok en post graduate ved Croydon College of Art and Technology i 1978. Dyrdal har gjennom årene produsert flere store oppdrag for offentlige institusjoner som Universitetet i Bergen, Kulturfabrikken Sortland og Polarinstituttet, og arbeidene hennes er blitt innkjøpt av viktige institusjoner som Nasjonalmuseet, Kode, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Norsk Kulturråd og UD her i Norge, og Boston Museum of Fine Art og Museum of Art, Latvia. Av soloutstillinger kan man trekke frem Kunstnerforbundet, Format Oslo og Bomuldsfabrikken Kunsthall. Hun har deltatt på gruppeutstillinger ved en rekke anerkjente institusjoner som Musée de Sèvrès, Paris, og Nasjonalmuseet i Oslo.